Doorgaan naar hoofdcontent

Gehaakte wagenspanner (met gratis patroon schapenhoofdje!)


Mijn uitgerekende datum komt steeds dichterbij en mijn zwangerschapsverof is inmiddels begonnen. Hoewel ik aan het begin van mijn zwangerschap een energie en haakdipje had, kan ik nu wel blijven haken! De ideeën blijven maar komen en ik moet me er inmiddels bij neer gaan leggen dat niet alles wat ik in mijn hoofd heb, ook daadwerkelijk uit mijn handen gaat komen. In ieder geval niet voor onze kleine meid geboren wordt. Wat in ieder geval wel gelukt is om (af) te maken is deze super schattige wagenspanner!

Hoe ik de wagenspanner gemaakt heb:
Het berenhoofdje


De (amigurumi) haaksters onder jullie hebben haar vast al herkend; het berenhoofdje maakte ik naar het (gratis) patroon van de Beer Bram rammelaar van Stip en Haak.
Om Beer Bram om te toveren tot Beer Babs haakte ik het hoofdje in Scheepjes Catona kleur 114. In het hoofdje stopte ik een klein rammelschijfje en voor alle zekerheid borduurde ik de oogjes met een draadje zwart katoen in plaats van dat ik veiligheidsoogjes gebruikte. En om het helemaal af te maken gaf ik haar een schattig strikje.

Het strikje haakte ik als volgt (met By Claire NR. 1 in kleur 227):
Maak een magische ring
- haak 2 losse
- haak 2 halve stokjes in ring
- haak 2 losse
- 2 halve vasten in de ring
- haak 2 losse
- haak 2 halve stokjes in de ring
- haak 2 losse
- halve vaste in de ring
Trek de magische ring dicht. Knip de draad af, maar laat lang genoeg om 3 keer om het midden van het strikje te wikkelen en het strikje vervolgens op het hoofdje te naaien.

Het konijnenhoofdje


Net als het berenhoofdje, is ook het konijnenhoofdje gehaakt naar (gratis) patroon van Stip en Haak. Ik haakte het hoofdje van rammelaar Snuf Konijn met By Claire NR. 1 in kleur 227. Ook snuf kreeg met zwart katoen geborduurde oogjes in plaats van veiligheidsoogjes en een klein rammelschijfje in haar kopje.

Het bloemetje bij haar oor haakte ik als volgt:
Maak een magische ring met By Claire NR.1 kleur 227
- haak 10 vasten in de ring en wissel bij de laatste steek naar Scheepjes Catona kleur 114
- trek de magische ring dicht en sluit de cirkel met een halve vaste
- haak 2 losse en 1 half stokje in de volgende v
- haak 1 half stokje, 2 losse en een halve v in de volgende v
- maak de volgende vier bloemblaadjes op de volgende manier:
     *haak een halve vaste, twee losse en een half stokje in de volgende v
     *haak een half stokje, twee losse en een halve v in de volgende v
Knip de draad af, steek hem naar achteren en naai het bloemetje vast bij het rechter oortje.

Het schapenhoofdje


Hoewel het schapenhoofdje gebaseerd is op Schaap Suusje van Stip en Haak maakte ik het patroontje voor dit kleine hoofdje in 2014 zelf. Ik kreeg toen de vraag of ik in 4 weken tijd maar liefst 25 schaapjes kon haken. Met het oorspronkelijke patroon, was ik nu nog steeds aan het haken geweest ;). Ik maakte daarom zelf een mini schaap Suusje. Met toestemming van Herriët, het creatieve brein van Stip en Haak, mag ik het patroontje delen. Dus hier komt het:

Hoofd (met Phildar Coton 3, kleur blanc (201) en haaknaald 2,5mm)
1. Haak 6v in een magische ring
2. 2 v in iedere v (12v)
3. 2v in iedere 2e v (18v)
4. 2v in iedere 3e v (24v)
5. - 6. 24v (24v)
7. 2v in iedere 4e v (30v)
8. - 9. 30v (30v)
10. 2v in iedere 5e v (36v)
11. 2v in iedere 6e v (42v)
12. - 13. 42v (42v)
Ga verder met Rico Baby Teddy Aran kleur 003 en haaknaald 3,5mm
14. haak iedere 7e en 6e v samen (36v)
15. - 16. 36v (36)
17. haak iedere 5e en 6e samen (30v)
18. 30v (30v)
19. haak iedere 4e en 5e v samen (24v)
20. haak iedere 3e en 4e v samen (18v)
Vul het hoofd op (en stop desgewenst een klein rammelschijfje in haar hoofdje)
21. haak iedere 2e en 3e v samen (12v)
22. haak alle v 2 aan 2 samen (6v)
Knip de draad af, haal deze door de overgebleven steken en trek aan. Naai met zwart katoen een neusje op het hoofd en borduur de oogjes tussen toer 11 en 12 met 5 steken tussenruimte.

Oren (maak er 2 met Phildar Coton 3, kleur blanc (201) en haaknaald 2,5mm)
1. Haak 6 v in een magische ring
2. 2v in iedere 2e v (9v)
3. 2v in iedere 3e v (12v)
4. 2v in iedere 4e v (15v)
5. 2v in iedere 5e v (18v)
6. - 10. 18v (18v)
11. iedere 5e en 6e v samen (15v)
12. - 13. 15v (15v)
14. iedere 4e en 5e v samen (12v)  
15. 12v (12v)
16. Vouw het haakwerk plat en haak het samen met 5v
Knip de draad af maar laat lang genoeg om het oortje op het hoofdje te naaien. Vouw de bovenkant van het oortje dubbel en naai dicht, naai de oortjes op het hoofdje (zie foto voor referentie).

Ook Suusje kreeg een vrolijk bloemetje bij haar rechteroor. Deze haakte ik op dezelfde wijze zoals beschreven bij het konijnenhoofdje.

De bloemen
Om de wagenspanner helemaal af te maken haakte ik 2 bloemen, die ik bij het rijgen van de wagenspanner afwisselde met de dierenkopjes. De bloemetjes haakte ik als volgt:
Met By Claire NR.1 kleur 227
1. Maak een magische ring en haak 5 vasten in de ring
2. 2v in iedere v (10 v), wissel van kleur naar Scheepjes Catona kleur 114
3. * haak een halve vaste en 3 lossen in de volgende vaste, haak 3 dubbele stokjes in de volgende vaste, haak 3 losse* herhaal tussen * en * tot het einde van de toer. Eindig met en halve vaste in de eerste vaste.
Hecht af. Haak nog een bloem op dezelfde manier en haak de bloemen met halve vasten aan elkaar.

Het rijgen van de wagenspanner
Tot slot heb ik alle gehaakte onderdelen en 10 houten kralen (van ongeveer 18 mm) aan een stuk wit koordelastiek geregen. Aan beide uiteindes deed ik een koordstopper om er voor te zorgen dat de wagenspanner goed strak kan hangen.
Ik was van plan om speenclips te gebruiken om de wagenspanner aan de wagen te bevestigen maar omdat mijn kinderwagen een dikke metalen rand om de kap heeft is dat niet handig. In plaats daarvan koos ik er daarom voor om 2 loopy links te gebruiken, die qua kleur ook nog eens heel goed bij de wagenspanner passen!

Als je nog vragen hebt hoor ik het graag. En mocht je zelf (delen van) de wagenspanner maken vind ik het altijd leuk om een foto te zien!

Liefs,
Suzanne

PS. Nog een kleine tip als afsluiter, het patroon van het schapenkopje kan je natuurlijk ook gebruiken om een rammelaar te maken...





Reacties

Een reactie posten