Doorgaan naar hoofdcontent

Mister pinguïn (gratis haakpatroon!)

Mister Pinguïn

Al dwalend over Instragram kwam ik een foto tegen van grappige gehaakte pinguïns, (zee)sterren en bijtjes. Met wat doorklikken op goed geluk kwam ik er achter dat ze gemaakt waren naar de gratis patronen van de Deense blogster By Grarup (klik hier om een kijkje te nemen om haar inspirerende blog met meerdere gratis patronen!)

Inmiddels haak ik alweer heel wat jaar, voor Engelse en Amerikaanse haakpatronen draai ik mijn hand allang niet meer om en ik heb me zelfs met redelijk goed resultaat wel eens aan Japanse haakschema's gewaagd, maar een Deens patroon... Nee, dat heb ik niet eerder geprobeerd en vond ik ook wel echt een uitdaging. Maar ik vond de patroontjes zo leuk dat ik besloot het een poging te geven. Met Mister Pinguïn als resultaat.

Eigenlijk was ik van plan een meisjes pinguïn voor mijn dochter te haken, met een lila stikje boven op haar hoofd. Maar al hakend bedacht ik me dat ik de rammelaar ook wel erg leuk vond als aanvullend kraamcadeautje voor een kleine stoere jongen, dus zo gezegd, zo gedaan. De lila strik werd vervangen door een stoere zwarte onder zijn snavel en voila, Mister Pinguïn, was geboren!

Het haakpatroon van de pinguïn vertaalde ik met dank aan Google. Verder raadpleegde ik een schema met Deense haaktermen en afkortingen en tot slot maakte ik gebruik van mijn haakervaring. Want inmiddels weet ik wel hoe ik logischerwijs van 12, naar 18 steken kom ;)

Via Instagram vroeg ik Louise van By Grarup (klik hier voor haar instagram account) om toestemming het vertaalde patroon via mijn blog met jullie te delen en dat vond ze goed!

Het patroon van Mister Pinguïn is dus ontworpen door Louise, ik heb het slechts in het Nederlands vertaald. Wel maakte ik wat kleine aanpassingen (omdat ik soms echt niet uit het vertalen kwam of iets anders net iets logischer vond) en voegde ik zelf het strikje toe.

Benodigdheden:
  • Hoofdkleur katoen (Hoeveelheid heb ik niet bijgehouden en wordt ook niet vermeld in het oorspronkelijke patroon. Ik haakte de pinguïn met het overgebleven katoen waar ik ook de letter T mee haakte).
  • Geel katoen voor snavel en pootjes
  • Wit katoen
  • Zwart katoen
  • Rammelschijfje of -kraal (optioneel)
  • (Synthetische) vulling
  • Haaknaald 2,5 (of die past bij het door jou gebruikte garen)
  • Stopnaald om de pinguïn in elkaar te naaien.
Opmerkingen vooraf:
Het cijfer tussen haakjes geeft steeds weer hoeveel steken je aan het einde van de toer hebt.

Het patroon:
Benen (maak er 2 in de hoofdkleur)
1.     Maak een magische ring met daarin 6 v, sluit de ring (6)
2.     Haak 2v in iedere v (12)
3.     Haak 2v in iedere 2e v (18)
4.     Haak 18 v
Hecht bij het eerste been de draad af. Laat de draad lang genoeg om het stukje tussen de twee benen straks aan elkaar te naaien.
Bij het tweede been hecht je niet af, maar haak je verder aan het lichaam.

Lichaam (in hoofdkleur)
1.     Haak 3 losse, haak 18 v op de v van been 1, haak 3 losse, haak 18 v van been 2 (42) Je hebt de benen nu met elkaar verbonden.
2.     -30. Haak 42 v (42).
Na een aantal toeren kunnen je twee tegenoverliggende lussen van de 3 lossen die je tussen de benen hebt gehaakt aan elkaar naaien met de draad die je aan been 1 hebt laten zitten.
31.  Haak elke 6e en 7e v samen (36)
32.  Haak elke 5e en 6e v samen (30)
33.  Haak elke 4e en 5e v samen (24)
34.  Haak elke 3e en 4e v samen (18)
Vul nu de rammelaar op en stop de rammelschijf of -kraal in het midden
35.  Haak elke 2e en 3e v samen (12)
36.  Haak alle steken 2 aan 2 samen (6)
Het af. Haal de draad door de 6 vasten en trek aan om het gat te sluiten. Steek de draad weg.

Buikje (in wit)
1.     Maak een magische ring met daarin 6 v, sluit de ring (6)
2.     Haak 2 v in de eerste 3v, haak 1 keer losse (de overige 3 steken laat je voor nu onbewerkt) (6)
3.     Haak 3 keer 2v in iedere 2e v (9)
4.     Haak 3 keer 2v in iedere 3e v (12)
Haak nu verder over het onderste deel van de halve cirkel. Dit deel bestaat uit 7 steken; 2 steken aan de onderkant van de net gehaakte toeren, drie steken die je in toer 2 hebt overgeslagen, 2 steken aan de andere kant (net gehaakte toeren).
5.     -13. Haak 7 v, je eindigt je toer steeds met een keerlosse en keert je werk om (7)
Haak rond het hele buikje een rand vasten ter afwerking.
Hecht af en naai en het buikje op het lichaam.

Vleugels (maak er 2 in de hoofdkleur)
1.     Maak een magische ring met daarin 6v, sluit de ring (6)
2.     Haak 2v in iedere v (12)
3.     Haak 2v in iedere 2e v (18)
4.     -9. Haak 18 v (18)
Hecht af en laat daarbij voldoende draad over om de vleugels aan het lijfje te naaien.
Vouw de vleugel dubbel en naai dicht, naai de vleugels aan de zijkant van het lichaam ter hoogte van de bovenkant van het buikje.

Snavel (in geel)
1.     Maak een magische ring met daarin 6v, sluit de ring (6)
2.     Haak 6 v (6)
3.     Haak 2e in iedere 2e v (9)
4.     Haak 9 v (9)
Hecht af en laat daarbij voldoende draad om de snavel aan het lijfje te naaien.
Naai de snavel net boven het buikje op het lichaam.

Ogen (begin met zwart)
1.     Maak een magische ring met daarin 5v, sluit de ring (5)
2.     Haak 2v in iedere v, wissel bij de laatste steek naar wit katoen (10)
3.     Haak 2v in iedere 2e v, haak 1 keer een vaste door in te steken in de steek van toer 2 om een ‘glinstering’ in het oog te maken (15)
Hecht af en laat daarbij voldoende draad om de ogen op het lijfje te naaien.
Naai de oogjes net boven en naast de snavel.

Pootjes (maak er 2 in geel)


   1.     Maak een magische ring met daarin 6v, sluit de ring (6)
   2.     Haak 2 v in de eerste 3v, haak 3 keer *2l, 1 v*, haak een keerlosse en keer je werk. (3v, 3 lossen boogjes van 2l en een v)
   3.     Haak in de 2l-ruimtes van toer 2; 1hst, 1 st, 1 hst, hv in de v tussen de 2l ruimtes.

Hecht af en laat daarbij voldoende draad om de ogen op het lijfje te naaien.
Naai de pootjes onder op de beentjes.


Strikje (in kleur naar wens)
Maak een magische ring met daarin; 4l, 3 dst, 4l, hv, hv, 4l, 3 dst, 4l, hv, sluit de ring.
Hecht af en laat een lange draad. Draai de lange draad meerdere malen om het midden van de strik. Naai de strik stevig net onder de snavel op het lijfje/buikje. (Of schuin boven op het hoofdje voor Misses Pinguïn)

En klaar is je pinguïn!

Mochten er fouten of onduidelijkheden in het patroon staan hoor ik dat graag zodat ik het aan kan passen.

Ik zou het leuk vinden als je me volgt op Instagram (@mamasuzannecreatief) en me tagt als je naar aanleiding van dit patroon ook een pinguïnrammelaar hebt gehaakt!

Liefs,
Suzanne








Reacties