Doorgaan naar hoofdcontent

Feest! (met gratis haakpatroon rozet)

Hiep hiep hoera! Vandaag vieren we alweer Roos haar derde verjaardag! Uiteraard heb ik daar als creatieve mama zelf een aantal dingen voor gemaakt. De super gave gehaakte traditionele slinger haakte ik naar patroon van Haakwerk van Fransje.


Voor de feestmuts gebruikte ik een gratis patroon van Trolleungen. Ik gebruikte Catania Grande en haaknaald 3 zodat de muts stevig rechtop blijft staan. Ik haakte volgens patroon tot toer 28 en ging toen door naar de rand. Dit had een hele pragmatische redenen, mijn katoen (een restje dat ik nog had liggen) was op. De pompom maakte ik met acrylgaren, dan wordt het een mooi pluizig bolletje.
Tot slot haakte ik een grote rozet met de leeftijd van de jarige jet. Deze bevestigde ik met een cirkel klittenband (eens gekocht bij de Zeeman), zodat de muts jaren mee kan.

Haakpatroon rozet

Cirkel (hier roze)
1. Magische ring met 6v (6)
2. 2v in elke v (12)
3. 2v in elke 2e v (18)
4. 1v, 2v in volgende v, 5x(2v in 3e v), 1v (24)
5. 2v in elke 4e v (30)
6. 2v, 2v in volgende v, 5x(2v in 5e v), 2v (36)
7. 2v in elke 6e v (42)
Hecht af

‘Roesjes’ rand (hier oranje)
Hecht aan in een willekeurige steek van de laatste toer van de cirkel
Haak 3 l en in dezelfde steek 3dst
Haak in elk van de volgende 41 steken 4dst in de achterste lus. 
Hecht af

Randje in cirkel (optioneel, hier paars)
Haak tussen toer 6 en 7 van de cirkel met de kettingsteek een rand. 

Cijfer
Maak je rozet af met de leeftijd van de jarige. Ik haakte de drie naar patroon van Studio Nyske. De kleine cijfers zijn precies de goede maat voor de rozet. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om het cijfer uit vilt te knippen. 

Je kunt de rozet met behulp van een (veiligheids)speldje ook leuk als broche gebruiken! Je kunt er dan eventueel nog een lintje aan haken, zoals hieronder:

Lint (hier roze)
Haak 49 l, keer om en haak terug over de ketting:
1hv, 1v, 1hst, 1st, 16hdst*, hv in de volgende en 8ste l vanaf de naald tegelijkertijd (je hebt nu een lusje waarmee je het lint straks aan de rozet kan bevestigen), 16hdst, 1st, 1hst, 1v, 1hv. 

*hdst = half dubbel stokje; sla draad 2x om de naald, steek in volgende steek in, omslaan en haal draad naar voren, omslaan en door 2 lussen, omslaan en door 3 lussen. 

Randje (optioneel, hier paars)
Haak met de kettingsteek een rand langs de onderkant van de steken, dichtbij de opzet lossen. 

Nu is je rozet klaar!

Ik vond het leuk om de rozet lekker groot te maken. Met wat kleine aanpassingen maak je een kleinere variant, zoals op deze foto:
Ik haakte voor deze kleine variant de cirkel tot en met toer 5 en voor de roesjes haakte ik 3 stokjes in de achterste lus van iedere steek. De drie maakte ik van vilt en plakte is met textiel lijm op de rozet. 

Veel plezier met het haken van de rozet! Als je hem ook haakt zou ik het leuk vinden als je hem met me deelt door te taggen (@mamasuzannecreatief) op Instagram!

Liefs Suzanne


Reacties